Inkoop
Wij zijn altijd op zoek naar artikelen (antiek, design, (oude) brocante,
curiosa, ambacht & kunst) die ons assortiment aanvullen. Mocht u een
artikel of artikelen aan willen bieden dan mag u ons altijd vrijblijvend een
mail sturen met bijgesloten (overzichts) foto('s) van de artikelen of het
artikel. Deze mail kunt u sturen naar: eartiids@live.nl. In de mail maakt u zichzelf met o.a. naam, woonplaats en telefoonnummer kenbaar.
Wat voor ons belangrijk is:
- dat (breekbare*) artikel(en) die u aanbiedt (punt)gaaf zijn; - meubelen of lijsten rond schilderijen hoeven niet (punt)gaaf te zijn;
- bij meerdere artikelen hoeven niet alle artikelen (punt)gaaf te zijn;
- dat de artikelen een aanvulling op ons reeds grote assortiment zijn (met andere woorden artikelen die wij nog niet hebben);
- dat de door u aangeboden artikelen niet dezelfde vraagprijs hebben als de artikelen in onze winkel.
Wat voor u belangrijk is:
- wij geven (in principe) geen geld voor spullen die aangeboden worden;
- u kunt de spullen (die wij willen hebben) achter laten in de winkel of vragen of wij ze ophalen, bij ophalen willen wij eerst foto’s van de spullen zien;
- wij nemen niet alle spullen mee, wanneer
wij spullen/inboedel moeten afvoeren brengen wij u de kosten in rekening en/of
rekenen wij kosten door.
- wanneer u het goed, goederen of partijen van goederen (in de winkel en/of internet) aanbied welke (voor ons) een minimaal inkoopbedrag vertegenwoordigen van 200 euro worden u gegevens geregistreerd willen wij van u een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs), adres- en contactgegevens. Plus dat wij willen weten waar de spullen vandaan komen.
Belangrijk: wij
doen niet aan de inkoop van: goud, zilver, platina, (kostbare) edelstenen, (antieke) klokken, (kostbare) kunstwerken, fietsen, auto's, elektronische en computer
apparatuur, enz..
*wat verstaan wij onder breekbare artikelen, dat zijn
artikelen die onder andere gemaakt zijn uit: aardewerk, porselein, glaswerk,
kristal, maar ook canvas/linnen van schilderijen - breekbare artikelen van
aardewerk, porselein, glas & kristal (indicatie: van heden tot minder dan
60 jaar oud) met een barst (haarscheur) of stukken die er af zijn, die
artikelen kunt u gerust weggooien.
De meeste artikelen die wij in ons assortiment hebben vallen in de categorie huisraad.
DOR, werkwijze
Bij het aanbieden van goederen maakt u zichzelf (van te
voren) altijd kenbaar. Wanneer u het goed, goederen of partijen van goederen
(in de winkel) aanbied welke vallen in de categorie Antiek & Kunst
(diefstalgevoelig*) en wij hebben belangstelling dan willen wij van u een kopie
van uw identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs), adres- en contactgegevens.
Wanneer u het goed, goederen of partijen van goederen (in de winkel en/of via internet) aanbied
welke een minimaal inkoopbedrag vertegenwoordigen van 200 euro willen wij van u
een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs), adres- en
contactgegevens.
Plus dat wij willen weten waar de spullen vandaan komen. Individuele (antieke) artikelen die een inkoopwaarde vanaf 175 euro (p.st.) hebben zullen door ons geregistreerd worden in het DOR.
Mocht u het met bovengenoemde niet mee eens zijn of niet mee
willen werken hebben wij geen belangstelling voor uw goederen.
Belangrijk: wij
doen niet in de inkoop van: goud, zilver, platina, (kostbare) edelstenen,
klokken, (kostbare) kunstwerken, fietsen, auto's, elektronische en computer
apparatuur, enz.. * Onder Diefstalgevoelig verstaan wij kunst en/of antiek**
welke aan ons wordt aangeboden (inkoopprijs boven de 200 euro per stuk). Niet
vallend onder de regeling zijn (partijen/goederen) die vallen in de categorie
huisraad/meubelen. ** Antiek zijn voor ons artikelen/goederen welke (meer dan)
100 jaar oud zijn.
DOR
Het DOR
faciliteert opkopers bij het registreren van de goederen die zij aankopen. Een
bijkomend voordeel is dat op deze wijze ook meer gegevens over het gekochte
goed (waaronder foto’s) en de verkoper (legitimatieplicht) worden
geregistreerd. Daarnaast kan het systeem worden gekoppeld aan andere databases
en (politie)systemen. Het DOR biedt daarmee de mogelijkheid om automatisch,
bijvoorbeeld aan de hand van een serienummer, te controleren of een goed als
gestolen geregistreerd staat. Wanneer dit het geval is, is er sprake van een
match en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding.
Opkopers hebben
een registratieplicht die staat omschreven in artikel 437 WvSr. Op basis van
art. 437Sr zijn opkopers wettelijk verplicht een doorlopend en gewaarmerkt
inkoopregister bij te houden, waarin ze moeten bijhouden: a) de datum van
verkrijgen van het goed; b) een zo specifiek mogelijke omschrijving van het
goed; c) de prijs; d) de naam en het adres van de aanbieder van het goed. In
het geval van de handel in koper(legering) tegen contante betaling is ook de
vermelding verplicht van het nummer en het type identiteitsbewijs waarmee de
aanbieder zich legitimeert. Op basis va art. 437terSr kunnen gemeenten via de
APV daarnaast opkopers verplichten een verkoopregister bij te houden. Deze
registratieplicht voor de inkoop van tweedehands goederen bestaat sinds 1880.
© Eartiids alle rechten voorbehouden